Konkurs

Zwycięzcy konkursu

Nagroda I. stopnia - ogródki warzywne:

- Przedszkole w Bełku, województwo śląskie
- Przedszkole Publiczne Nr 1 "Zielona Dolinka" w Myśliborzu, województwo zachodniopomorskie
- Publiczne Przedszkole w Drezdenku, województwo lubuskie
- Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi w Starej Hucie, województwo śląskie
- Przedszkole Miejskie nr 10 w Bytomiu, województwo śląskie

Nagroda II. stopnia - mini ogródki:

- Przedszkole z oddziałami integracyjnymi w Koziegłowach, województwo śląskie
- Przedszkole Publiczne w Pieniężnie, Zespół Szkolno-Przedszkolny, województwo warmińsko-mazurskie
- Przedszkole z Oddziałami Specjalnymi i z Oddziałami Integracyjnymi nr 48 w Zabrzu, województwo śląskie
- Przedszkole artystyczno-językowe "Tęczowa Przygoda", województwo pomorskie
- Przedszkole Miejskie nr 15 "Bajka" w Kutnie, województwo łódzkie

Nagroda III. stopnia - zestaw narzędzi oraz materiałów do prowadzenia ogródka:

- Przedszkole nr 104 na Misiowej Polanie we Wrocławiu, województwo dolnośląskie
- Przedszkole Nr 35 "Pod Żaglami" w Gdyni, województwo pomorskie
-  International Preschool of Gdansk, województwo pomorskie
-  Publiczne Przedszkole Leonardo - Ogólnopolski Operator Oświaty, województwo wielkopolskie
- Przedszkole Niepubliczne Zgromadzenia Sióstr Urszulanek SJK, województwo mazowieckie
- Przedszkole Miejskie nr 45 w Bytomiu, województwo śląskie
- Przedszkole Miejskie nr 48 w Bytomiu, województwo śląskie
- Przedszkole w Stęszewie, województwo wielkopolskie
- Publiczne Przedszkole Iskierki w Skórzewie, województwo wielkopolskie
- Przedszkole nr 20 w Zabrzu, województwo śląskie
- Oddziały przedszkolne przy szkole podstawowej w Uwielinach, województwo mazowieckie
- Przedszkole Publiczne w Chybie, województwo śląskie
- Przedszkole nr 149 "Tęczowa Polanka" we Wrocławiu, województwo dolnośląskie
- Przedszkole w Psarach, województwo śląskie
- Przedszkole w Żółwinie w Zespole Szkolno-Przedszkolnym, województwo mazowieckie
- Przedszkole nr 340 "Kasztanowego Ludka" w Warszawie, województwo mazowieckie
- Przedszkole Miejskie nr 88 w Łodzi, województwo łódzkie
- Przedszkole nr 12 w Tarnobrzegu, województwo podkarpackie
- Przedszkole nr 29 w Chorzowie, województwo śląskie
- Przedszkole nr 50 w Gdyni, województwo pomorskie

Harmonogram

21.03 - 11.04.23 - zgłoszenia i głosowanie na przedszkola

12 - 19.04.23 - obrady jury i wybór laureatów

21.04.23 - ogłoszenie laureatów na stronie konkursu

Do 20.06.23 - realizacja ogródków i wysyłka nagród dodatkowych


Ogródki ze smakiem

Ogródki ze smakiem

Zobacz podsumowanie ubiegłorocznej akcji!

Miejskie ogrodnictwo, w obliczu zmian klimatycznych, stanowi przyszłość miast, jak i planety. Właśnie dlatego w Electrolux stawiamy na edukację od najmłodszych lat. „Ogródki ze smakiem” to akcja, w której zachęcaliśmy przedszkola do udziału w konkursie. W ciągu niespełna 20 dni oddano ponad 81000 głosów, a 5 placówek wygrało wyjątkowy ogródek warzywny. 

Tworzenie warzywnika to nie tylko rozrywka, to kształtowanie świadomych, mądrych ludzi, wrażliwych na potrzeby środowiska. Wierzę, że razem zrobimy wiele pięknych ogródków warzywnych, które nie będą miały przed dziećmi żadnych tajemnic.

Maja Popielarska - dziennikarka i autorka tekstu programowego Ogródki ze smakiem

 

Nagrody I. stopnia

Opis ogródka warzywnego – nagrody w konkursie „Ogródki ze smakiem”

Autorka projektu: mgr inż. Jagoda Valkov

Nagrody II. stopnia

Nagrody II stopnia w II edycji konkursu "Ogródki ze smakiem"

5 zestawów mini ogródków warzywnych (szklarni składanych)*

Autorka projektu: mgr inż. Jagoda Valkov

*Zdjęcie poglądowe

Nagrody III. stopnia

Nagrody za zajęcie III miejsca w II edycji konkursu „Ogródki ze smakiem”

20 zestawów narzędzi ogrodniczych

Zabawy w ogródku

Kinga Bernat, edukatorka Banku Żywności SOS w Warszawie

Przedszkolne ogrody to świetny sposób, aby zachęcić dzieci do spędzania czasu na świeżym powietrzu i poznawania przyrody od najmłodszych lat.

Obserwowanie, jak roślina wyrasta z nasionka, jest magicznym przeżyciem i pokazuje, że ogród daje więcej, niż wkłada w niego ogrodnik.

Istnieje wiele zabaw, które można wykonać w szkolnym ogrodzie, aby zaangażować dzieci i sprawić, by nauka o przyrodzie i roślinach była przyjemna.

Pobierz i wydrukuj plakat

Jak zwiększyć szansę na wygraną? Zachęć rodziców i opiekunów do głosowania! Pobierz plakat konkursu, uzupełnij dane swojego przedszkola, wydrukuj i powieś w widocznym miejscu.

Ogródki ze smakiem

Maja Popielarska, dziennikarka

“Ogródki ze smakiem” najwyraźniej okazały się dobrym daniem. Energetycznym i pożywnym.

Wspólna zabawa w ogrodników!

Chcesz nauczyć dziecko odpowiedzialności i troski o przyrodę? Pomoże Wam w tym wspólne sadzenie groszku cukrowego! Wystarczy zaledwie kilka akcesoriów, aby w angażujący sposób przekazać przedszkolakowi wiedzę, która przyda mu się w przyszłości. A plony? Te zbierzemy wspólnie, w postaci świadomego ekologicznie pokolenia!

"Ogródki ze smakiem": Konspekt zajęć dla 5-latków i 6-latków

Sandra Hotloś, Patrycja Urban

Zestaw konspektów „Ogródki ze smakiem” dla dzieci w wieku 5-6 lat poszerza wiedzę na temat środowiska, w tym ogródków warzywnych oraz pogłębia świadomość ekologiczną. Dzięki niezliczonym, angażującym aktywnościom, podopieczni rozbudzą w sobie zainteresowanie światem roślin i zrozumieją, dlaczego tak ważna jest ochrona środowiska.

"Ogródki ze smakiem": Konspekt zajęć dla 3-latków i 4-latków

Sandra Hotloś, Patrycja Urban

„Ogródki ze smakiem” to pakiet materiałów dla nauczycieli wychowania przedszkolnego, dzięki którym nauczą małych podopiecznych o tym, jak żyć w zgodzie z naturą i nie marnować żywności. Z ich pomocą 3 i 4-latkowie poznają niezwykły świat roślin i zdobędą niezbędną wiedzę w lekkiej i przystępnej formie.

Rozmowy z dyrektorkami zwycięskich placówek

Dlaczego uczenie najmłodszych o roli ekologii jest tak istotne? Skąd decyzja o dołączeniu do konkursu? Jak wiele zmieniły „Ogródki ze smakiem”? Zachęcamy Was do przeczytania wypowiedzi dyrektorek placówek, które przystąpiły do naszej akcji!

Kolorowanki

Nauka poprzez zabawę to doskonały sposób na to, by przekazać najmłodszym to, co istotne. A jest o czym opowiadać, bo świat owoców i warzyw jest fascynujący i niezwykle barwny. Czasem trzeba mu tylko w tym pomóc, za pomocą kredek, farb czy flamastrów! 

Ogródki ze smakiem

Maja Popielarska, dziennikarka

Ogródki ze smakiem to bardzo apetyczny tytuł, a przede wszystkim zachęta do wspólnej zabawy. Za nim kryje się mądre i ważne przedsięwzięcie.

Kalendarz prac w ogródku przedszkolnym

Katarzyna Misiak, koordynatorka ds. edukacji Ogrodu Botanicznego PAN w Powsinie

Ogródki ze smakiem to wyjątkowa inicjatywa dla najmłodszych, która ma na celu edukację poprzez zabawę oraz przybliżanie im tematów związanych ze środowiskiem i niemarnowaniem jedzenia. Dzięki ogródkom dzieci zyskują okazję do poznania teorii, ale również – sprawdzenia swych umiejętności praktycznych. A wszystko to w przyjemny i angażujący sposób!

Opis ogródka warzywnego – nagrody w konkursie

mgr inż. Jagoda Valkov, architektka krajobrazu i wnętrz

Przedszkolny ogródek to miejsce, gdzie dzieci mogą zdobyć wiedzę i umiejętności ogrodnicze. Uczą się tam wysiewania i sadzenia roślin, dbania o nie, zbierania plonów, kompostowania oraz innych sezonowych prac.

Ogródek przedszkolny

Katarzyna Misiak, koordynatorka ds. edukacji Ogrodu Botanicznego PAN w Powsinie

Ogród przedszkolny to często pierwsze miejsce, gdzie dziecko może odkryć niezwykły krąg życia: poznać jadalne rośliny, odkryć, jak się nimi opiekować i jak pozostałości zbiorów oraz resztki jedzenia przekształcić w pożyteczną dla roślin ziemię kompostową. Dzień po dniu, w rytmie pór roku obserwuje powolne zmiany procesów wzrostu i rozkładu. Tu wiedza ogrodnicza musi pogodzić się z potrzebami dzieci.

Less waste w ogrodzie

Kinga Bernat, edukatorka Banku Żywności SOS w Warszawie

Globalne ocieplenie, niszczenie zasobów naturalnych, głód – to tylko część listy problemów, które musimy zrozumieć i którym musimy stawić czoła. Zmniejszenie skali marnowania żywności przynosi korzyści dla naszego środowiska naturalnego, takie jak zmniejszenie śladu węglowego i śladu wodnego. Edukację warto zacząć już od najmłodszych lat i zasiać ziarno wiedzy, które będzie kiełkować i da owoc w postaci człowieka chcącego chronić nasza planetę.

Maja Popielarska to miłośniczka roślin i ogrodów. Propaguje życie w zgodzie z naturą, edukuje i dba o przyrodę. Jest gospodynią programu „Maja w ogrodzie”, cenionego i lubianego przez widzów, oraz programu „Nowa Maja w ogrodzie” na antenie HGTV. Prezentuje pogodę w TVN i TVN Meteo. Widzowie uwielbiają Maję Popielarską za jej wdzięk i optymizm oraz ogromną wiedzę, którą dzieli się z widzami swoich programów i uczestnikami warsztatów. Maja Popielarska jest autorką wielu książek. Prowadzi warsztaty ogrodnicze i wykłady o roślinach, ogrodach i sztuce życia w harmonii z naturą. 

Jagna Niedzielska jest rozpoznawalną twarzą idei „Zero Waste” w Polsce. Kucharka, doradca kulinarny, miłośniczka i propagatorka nurtu niemarnowania w kulinariach.  Autorka książki – poradnika „Bez resztek”. Prowadząca program „Jagny Niedzielskiej kuchni bez resztek” oraz współprowadząca „Widelcem po mapie” na kanale Kuchnia +. Podczas warsztatów uczy różnych technik gotowania oraz jak planować zakupy, jak przechowywać, wykorzystywać produkty całościowo i minimalizować straty.

Niespokojny duch polskiej sceny kulinarnej. Nastawiona na nieustanny rozwój pod okiem największych światowych autorytetów nurtu „No Waste”.

mgr inż. Jagoda Valkov - architektka krajobrazu i wnętrz, scenografka, prowadzi pracownię Wzory Studio, autorka projektów „Ogródki ze Smakiem”. Pomysłodawczyni i organizatorka Targów Designu WZORY, Warszawskiego Festiwalu Kulinarnego oraz Festiwalu Kręgi. Jest absolwentką Architektury Krajobrazu w Warszawie oraz scenografii i wystawiennictwa na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Akademii Fotografii w Warszawie oraz Sputnik photos. Ukończyła kurs dokumentalny w Wajda School. Zrealizowała m.in.: „Dom Odzyskany” – projekt i wykonanie instalacji artystyczno – edukacyjnej w postaci domu zbudowanego z materiałów z recyclingu, „Ogród leczy” terapeutyczny ogród dla dzieci z niepełnosprawnościami. Prowadziła zajęcia horti-terapeutyczne dla dzieci w ramach akcji „Lato w mieście”.

Katarzyna Misiak - mgr inż. ogrodnictwa, zawodowo związana z ogrodami botanicznymi i edukacją przyrodniczą od 23 lat, a z kwitnącymi roślinami od 45, kiedy radośnie oberwała w babcinym ogródku wszystkie tulipany. Obecnie koordynator ds. edukacji w Ogrodzie Botanicznym Polskiej Akademii Nauk w Powsinie z pełnym zrozumieniem dla dziecięcej potrzeby badania świata roślin.

Kinga Bernat – dietetyk, ekspertka ds. niemarnowania żywności i edukacji żywieniowej.

Od 9 lat związana jest z fundacją Bank Żywności SOS w Warszawie, gdzie koordynuje projekty edukacji żywieniowej i kulinarnej dla różnych grup odbiorców. W swojej codziennej działalności łączy wiedzę teoretyczną z praktyczną umiejętnością komponowania posiłków oraz ograniczaniem wyrzucania jedzenia. Wierzy, że wszyscy możemy żyć w duchu less waste i marnować mniej żywności.

Sandra Hotloś - nauczycielka języka polskiego oraz edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, od siedmiu lat związana z Centrum Edukacyjnym Bliżej przedszkola. Pomysłodawczyni i realizatorka grantów z zakresu edukacji przyrodniczej, prozdrowotnej, polonistycznej, teatralnej dla przedszkolaków i uczniów klasy 1-8, a także współtwórczyni materiałów dydaktycznych do popularnych programów edukacyjnych. Prywatnie szczęśliwa żona i mama, a także wielbicielka literatury i storytellingu.

Patrycja Urban - surdopedagog, lektor języka migowego, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Od ośmiu lat zajmuje się prowadzeniem szkoleń, kursów i warsztatów z Polskiego Języka Migowego dla dzieci i dorosłych oraz współtworzy różne materiały dydaktyczne do programów edukacyjnych. Od dwóch lat współprowadzi bloga o tematyce parentingowej, gdzie dzieli się swoim doświadczeniem związanym z opieką i wychowaniem małego dziecka. Prezentuje swoje pomysły na aktywności z małymi dziećmi i zachęca czytelników do dwujęzyczności zamierzonej.

Prace w grudniu, styczniu i lutym

Zima to czas, w którym rośliny śpią, a ogrodnicy muszą zadbać o kilka ważnych spraw. Jeśli mamy w ogródku rośliny zimozielone, w dni, kiedy robi się ciepło, trzeba sprawdzić czy nie wymagają podlania.

Prace w marcu

Marzec to miesiąc szykowania grządek i siewu. Gdy tylko stopnieje śnieg i rozmarznie ziemia możemy siać bób, szpinak i pietruszkę.

Prace w kwietniu

Planując pracę w ogródku starajmy się pamiętać, że to czas intensywnego działania owadów zapylających. Więcej prac warto wykonywać w dni pochmurne, a słoneczną pogodę pozostawić zapylaczom.

Prace w maju

Po ostatnich przymrozkach na grządki wędrują ciepłolubne pomidory, papryki, bazylie, ogórki i dynie. Siejemy fasolę tyczną i karłową. Dosiewamy lub dosadzamy sałaty różnych odmian.

Prace w czerwcu

Czerwiec to czas bujnego wzrostu i rozwoju roślin oraz pierwszych zbiorów. Szpinaki, sałaty i rzodkiewki robią miejsce następnym roślinom.

Prace w lipcu

Lipiec to dobra pora na przygotowanie rozsady roślin dwuletnich. Część warzyw właśnie znika z ogrodów zostawiając puste grządki na poplony lub właśnie na rozsadniki.

Prace w sierpniu

Sierpień – najważniejszy czas dla poplonów. Jeśli chcemy korzystać z ogródka jesienią, właśnie teraz jest czas na szykowanie grządek i sianie czarnej rzodkwi, rzodkiewki i sałat na jesienny zbiór. W drugiej połowie miesiąca można siać roszponkę i szpinak.

Prace we wrześniu

Wrzesień to czas zbioru warzyw i pora stopniowego usuwania roślin z grządek. Przy tej okazji można pokazać dzieciom różnice w systemach korzeniowych różnych gatunków i pozwolić im na sprawdzenie, ile siły potrzeba, by w całości wyciągnąć z ziemi warzywa korzeniowe.

Prace w październiku i listopadzie

W październiku zbieramy i pielęgnujemy świeżo wysiane szpinaki, rzodkwie, roszponki. Zbieramy przede wszystkim owoce: jabłka, gruszki, śliwki, aronie, ostatnie maliny, jeżyny i winogrona.