Better Living Program

Better Living Program

Program Better Living to 11-letni plan działań firmy Electrolux, który ma na celu zapewnienie lepszego i bardziej przyjaznego środowisku życia na całym świecie. To stale rozwijana lista 100 odważnych kroków, które zamierzamy podjąć do 2030 roku. Odzwierciedlają one nasze zaangażowanie w realizację czterech jasnych celów sformułowanych w kategoriach: Lepsze jedzenie, Lepsza pielęgnacja odzieży, Lepsze środowisko domowe oraz Lepsza firma.

WIĘCEJ INFORMACJI

100 działań

Podstawą programu Better Living jest lista działań, które zobowiązujemy się podjąć w ciągu najbliższych 11 lat. Zamierzamy rozwijać tę listę, tak aby do 2030 r. obejmowała 100 działań, które ułatwią nam realizację czterech głównych celów.

W ramach tych działań zamierzamy współpracować na całym świecie z partnerami, ekspertami branżowymi i cenionymi influencerami – a nawet z innymi markami. Dlatego, że wprowadzenie istotnych zmian wymaga szerszego spojrzenia.

Cele na rok 2030

Lepsze jedzenie

Chcemy zachęcać ludzi do jedzenia w sposób przynoszący korzyści zarówno im samym, jak i naszej planecie. Oznacza to zapewnienie lepszej wartości odżywczej tego, co jemy, a także pokazanie, jak korzystne może być włączenie do diety bardziej ekologicznych składników – zwłaszcza tych roślinnych. Chcemy także zrobić wszystko, co w naszej mocy, by ograniczyć marnotrawstwo żywności.

Cel na rok 2030: sprawienie, aby konsumpcja żywności ekologicznej była tą preferowaną.

WIĘCEJ INFORMACJI

Lepsza pielęgnacja odzieży

Chcemy udoskonalić metody związaną z pielęgnacją odzieży i zachęcać do większej dbałości o tkaniny, aby wydłużyć ich średni czas użytkowania i zmniejszyć nawet o połowę wpływ, jaki pielęgnacja odzieży ma na środowisko. Zamierzamy również promować bardziej świadomowe i ekologiczne modele konsumpcyjne związane z branżą modową.

Cel na rok 2030: sprawienie, aby ubrania były używane dwukrotnie dłużej przy o połowę mniejszym wpływie na środowisko.

WIĘCEJ INFORMACJI
Klucze na stole

Lepsze środowisko domowe

Chcemy, aby ludzie oddychali w domach lepszym powietrzem. Będziemy szukać możliwości poprawienia mikroklimatu i jakości powietrza w domu, a także dzielić się sposobami na łatwe usuwanie zabrudzeń i kurzu. Wykorzystamy także rozwiązania z zakresu łączności sieciowej i automatyzacji, aby opracować metody stałego monitorowania i optymalizacji warunków w domu.

Cel na rok 2030: sprawienie, aby domy były wolne od szkodliwych alergenów i zanieczyszczeń.

WIĘCEJ INFORMACJI
Narzędzia i kawa

Lepsza firma

Chcemy stosować bardziej odpowiedzialne podejście do produkcji, zaopatrzenia i tworzenia rozwiązań, aby nasza działalność była neutralna dla klimatu przy zerowej ilości odpadów. Chcemy rozwijać nasze produkty zgodnie z celami ONZ dotyczącymi klimatu. Zamierzamy również wdrażać modele biznesowe i projekty, które pozwalają na optymalne wykorzystanie zasobów.

Cel na rok 2030: sprawienie, aby nasza firma była neutralna dla klimatu i działała w obiegu zamkniętym.

WIĘCEJ INFORMACJI

Raport dotyczący lepszej jakości życia

Globalne badanie dotyczące postaw konsumentów i towarzyszących im wyzwań związanych z bardziej ekologicznym stylem życia.

Mężczyzna i kobieta

Intuicyjne gotowanie

Produkty z naszej nowej kolekcji urządzeń kuchennych są tak intuicyjne w obsłudze, że nie trzeba im poświęcać zbyt dużej uwagi. Dzięki temu można skupić się na smaku jedzenia, rodzinie i znajomych. Z myślą o lepszym życiu. Dzięki urządzeniom zaprojektowanym w Szwecji.


Lepsze jedzenie

Nic nie jest tak istotne dla naszego zdrowia, jak jedzenie. Jednak ma ono również ogromny wpływ na stan naszej planety – przemysł spożywczy odpowiada za jedną trzecią globalnego zużycia energii i ponad 20% emisji gazów cieplarnianych*. Tym bardziej szokuje więc fakt, że wyrzucamy aż 30% naszego jedzenia, mimo że co dziewiąty mieszkaniec Ziemi zasypia głodny***. To dlatego chcemy pomóc ludziom podejmować łatwo i z satysfakcją właściwe decyzje dotyczące jedzenia

*. Źródło: Cele zrównoważonego rozwoju ONZ, 2018
** Źródło: Cele zrównoważonego rozwoju ONZ, 2018
*** Źródło: Food Aid Foundation

Cel na rok 2030: sprawienie, aby konsumpcja żywności ekologicznej była tą preferowaną

Chcemy zachęcać ludzi, aby spożywali, pozyskiwali i traktowali żywność w sposób niosący korzyści zarówno im samym, jak i naszej planecie – bez utraty przyjemności.

Najważniejsze działania

Aby zrealizować nasz cel, będziemy tworzyć innowacyjne produkty, edukować konsumentów, prowadzić dalsze badania i nawiązywać konstruktywne relacje z partnerami. Oto aspekty, na których zamierzamy się skupić w dążeniach do lepszego jedzenia:

  • Przeciwdziałanie marnotrawstwu żywności
  • Zachęcanie do diety opartej w większym stopniu na produktach pochodzenia roślinnego
  • Ograniczenie do minimum utraty składników odżywczych
  • Zwiększenie przyjemności z proekologicznej diety dzięki poprawie smaku, konsystencji i koloru potraw
  • Sprawienie, aby można było łatwo wprowadzić te zmiany w codziennym życiu

„Nieustannie doskonalimy nasze rozwiązania w dziedzinie przechowywania żywności, jednak proekologiczna konsumpcja wymaga także zmiany zachowań. Chodzi o to, by małymi krokami osiągnąć większy cel”.

Hanna Nykänen

Ekspert ds. przechowywania żywności. Electrolux, Szwecja


Lepsza pielęgnacja odzieży

W ciągu ostatnich 20 lat liczba używanych przez nas ubrań wzrosła czterokrotnie*. Co gorsza, 90% ubrań wyrzucamy, zanim zachodzi taka potrzeba**. Jedną z przyczyn są szybko zmieniające się trendy w modzie, a drugą – nieodpowiednia pielęgnacja odzieży. Niewłaściwe, przestarzałe nawyki związane z praniem sprawiają, że żywotność tkanin jest coraz krótsza. Ponieważ przemysł odzieżowy zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem emisji zanieczyszczeń***, najwyższa pora zmienić nasze przyzwyczajenia związane z noszeniem i pielęgnacją ubrań.

*. Źródło: Fashion Revolution
** Źródło: Projekt Care Label firmy AEG
*** Źródło: Measuring Fashion – globalne badanie oddziaływania na środowisko 2018

Cel na rok 2030: aby ubrania były używane dwukrotnie dłużej przy o połowę mniejszym wpływie na środowisko.

Chcemy pokazać światu lepsze sposoby na pielęgnację odzieży, aby wydłużyć okres użytkowania ubrań i zmniejszyć wpływ prania na środowisko.

Najważniejsze działania

Aby zrealizować nasz cel, będziemy tworzyć innowacyjne produkty, edukować konsumentów, prowadzić dalsze badania i nawiązywać konstruktywne relacje z partnerami. Oto najważniejsze działania, które zamierzamy podjąć w dziedzinie lepszej pielęgnacji odzieży:

  • Wydłużenie trwałości tkanin dzięki nowocześniejszej technologii i promowaniu właściwych nawyków związanych z pielęgnacją
  • Ograniczenie wpływu procesu i sposobów pielęgnacji odzieży na środowisko
  • Umożliwienie pielęgnacji wszystkich rodzai tkanin
  • Promowanie bardziej ekologicznych modeli konsumpcji związanej z modą

„Musimy dostrzec to, co już mamy, jako nasze podstawowe zasoby, zamiast dalej karmić bestię”.

Orsola de Castro

Innowatorka w dziedzinie mody. Fashion Revolution, Wielka Brytania


Lepsze środowisko domowe

Zła jakość powietrza stała się powszechnym zagrożeniem dla ludzkiego zdrowia. Badania ONZ wykazały, że 92% ludzi żyje w miejscach, w których zanieczyszczenie powietrza przekracza dopuszczalny poziom. Choć spędzamy średnio 16 godzin dziennie w budynkach*, często narażamy się w ten sposób na jeszcze większe zagrożenia. Nieodpowiednia wentylacja sprawia bowiem, że stężenie szkodliwych zanieczyszczeń w pomieszczeniach bywa nawet pięciokrotnie większe niż na zewnątrz**. Możemy jednak tego uniknąć. Dlatego podejmujemy działania służące polepszeniu samopoczucia ludzi w ich domach.

* Źródło: BEAMA – My Health My
** Źródło: BEAMA – My Health My

Cel na rok 2030: sprawienie, aby domy były wolne od szkodliwych alergenów i zanieczyszczeń

Chcemy zapewnić ludziom optymalne warunki do życia w domu, ułatwiając im usuwanie zabrudzeń, kurzu, alergenów i zanieczyszczeń, aby mogli cieszyć się lepszą jakością powietrza.

Najważniejsze działania

Aby zrealizować nasz cel, będziemy tworzyć innowacyjne produkty, edukować konsumentów, prowadzić dalsze badania i nawiązywać konstruktywne relacje z partnerami. Oto najważniejsze działania, które zamierzamy podjąć, aby zapewnić lepsze warunki życia w domu:

  • Zrozumienie i poprawianie mikroklimatu i jakości powietrza w pomieszczeniach
  • Umożliwianie łatwego usuwania zabrudzeń i kurzu z podłóg i innych powierzchni
  • Zastosowanie rozwiązań z zakresu łączności sieciowej i automatyzacji w celu stałego monitorowania i optymalizacji jakości powietrza w domu

„Jakość powietrza w pomieszczeniach jest dwu-, a często nawet pięciokrotnie gorsza niż kiedyś”.

Monica Celotto i Fiorella Trivillin

Innowatorki w dziedzinie jakości powietrza i ochrony środowiska. Electrolux Włochy


Wprowadzenie

Chcemy pomóc klientom zmienić codzienne przyzwyczajenia na bardziej przyjazne środowisku. Aby jednak skutecznie wprowadzić zmianę, musimy zrozumieć różnicę między intencjami a rzeczywistymi zachowaniami. Zbadaliśmy postawy i wątpliwości konsumentów na świecie dotyczące proekologicznych intencji i zachowań związanych z konsumpcją żywności, pielęgnacją odzieży i dbałością o dobre samopoczucie w domu.

Dane i informacje uzyskane z badania pomogą nam zrozumieć, w jaki sposób możemy wesprzeć klientów i pomóc im pokonać bariery – poprzez zapewnienie odpowiednich rozwiązań – aby mogli urzeczywistnić swoje proekologiczne intencje.

W badaniu wzięło udział 9320 respondentów z dziewięciu miast: Sztokholmu, San Francisco, Hanoi, Szanghaju, Buenos Aires, Santiago, Warszawy, Sao Paolo i Melbourne. Reprezentują one najważniejsze rynki dla firmy Electrolux, a jednocześnie są jednymi z najbardziej postępowych aglomeracji w dziedzinie zachowań proekologicznych.


Jak konsumenci definiują proekologiczne podejście do żywności?

Jako najbardziej proekologiczne zachowanie postrzega się ograniczenie do minimum marnotrawstwa żywności – 36% respondentów umieszcza je wśród trzech najważniejszych działań w tym obszarze. Na drugim i trzecim miejscu listy znalazło się spożycie produktów sezonowych i samodzielnie wytworzonych. Tylko 18% respondentów jako najbardziej proekologiczne wskazuje spożycie żywności pochodzenia roślinnego.

Dieta oparta na produktach roślinnych składa się w większości lub w całości z produktów pochodzenia roślinnego, w tym warzyw, zbóż, orzechów, nasion, roślin strączkowych i owoców, oraz ewentualnie z niewielkiej ilości produktów pochodzenia zwierzęcego (Wikipedia).

Jak postępują ludzie?

Najczęstszym proekologicznym działaniem jest ograniczenie do minimum marnotrawstwa żywności – 53% respondentów deklaruje, że praktykuje je na co dzień. Tylko jedna na cztery osoby stosuje dietę opartą na produktach roślinnych.

Jakie utrudnienia dotyczą konsumpcji żywności?

Chęć ograniczenia marnotrawstwa żywności przez konsumentów jest duża, ale mają oni problem z przełożeniem jej na działanie. Aż 32% respondentów chciałoby marnować mniej żywności w domu niż dotychczas. Jednak 60% z nich wyrzuca żywność raz w tygodniu lub częściej. Najczęstszą przyczyną wyrzucania żywności jest upływ terminu przydatności do spożycia oraz zbyt szybkie psucie się świeżych produktów. Stosowanie diety opartej na produktach roślinnych nie jest szczególnie utrudnione – tylko 18% respondentów deklaruje, że chciałoby spożywać ich więcej. Głównymi ograniczeniami są: obawa o niezapewnienie sobie odpowiedniej ilości substancji odżywczych, przywiązanie do smaku i konsystencji produktów pochodzenia zwierzęcego oraz poczucie braku sytości po posiłku.

Bariera dla stosowania diety opartej na produktach roślinnych jest niewielka – tylko 18% respondentów deklaruje, że chciałoby spożywać ich więcej. Głównymi ograniczeniami są: obawa o niezapewnienie sobie odpowiedniej ilości substancji odżywczych i poczucie braku sytości po posiłku.

Tylko jedna na pięć osób jest przekonana, że dieta oparta na produktach roślinnych jest najbardziej skutecznym sposobem na ochronę środowiska. Tymczasem aż około 30% emisji mających wpływ na zmiany klimatyczne pochodzi z produkcji żywności (źródło: Climate Change and Land IPCC Special Report, 2019).


Co uważają konsumenci za proekologiczne podejście do pielęgnacji odzieży?

Pięć na 10 osób przyznaje, że nie ma dostatecznej wiedzy na ten temat. Ale aż 69% badanych ma świadomość, że wydłużenie żywotności odzieży jest skutecznym sposobem na ochronę środowiska. Zapytani o proekologiczne metody pielęgnacji odzieży respondenci wskazywali na pranie przy pełnym załadunku pralki i korzystanie urządzeń, które oszczędzają wodę.

Jak postępują ludzie?

To, w jaki sposób dbamy o nasze ubrania, zależy w znacznym stopniu od przyzwyczajeń, a zaledwie 40% respondentów stara się aktywnie wydłużyć żywotność swoich ubrań. Tylko 48% z nich zawsze pierze przy pełnym załadunku pralki, co wskazuje na możliwość znacznej poprawy w tym obszarze. Pierzemy ubrania z powodu ich nieprzyjemnego zapachu lub zabrudzenia, ale także dlatego, że lubimy, gdy są świeżo wyprane. Pranie w niższych temperaturach nie cieszy się dużą popularnością i praktykuje je tylko co trzeci respondent – pomimo faktu, że detergenty często działają równie skutecznie w niższej temperaturze.

Jakie utrudnienia dotyczą pielęgnacji odzieży?

Największym ograniczeniem wskazywanym przez respondentów jest chęć korzystania z bardziej energooszczędnych urządzeń, podczas gdy o potrzebie częstszego prania w niższej temperaturze mówi tylko 14% z nich. Główną barierą dla prania w niższej temperaturze jest nawyk postępowania zgodnie z oznaczeniami na metkach i przekonanie, że nie można się pozbyć plam, piorąc w chłodniejszej wodzie. Jednocześnie tylko co czwarty badany widzi związek między obniżeniem temperatury a ochroną środowiska.


Co zdaniem konsumentów powoduje zanieczyszczenie powietrza w domu?

Zapewnienie dobrej jakości powietrza w domu jest priorytetem dla respondentów – 4 na 5 badanych osób wskazuje jakość i czystość powietrza jako dwa najważniejsze czynniki odpowiedzialne za dobre samopoczucie w domu. Jednak tylko 39% respondentów uważa, że może mieć wpływ na poprawę jakości powietrza w domu.

Połowa respondentów deklaruje, że zna przyczyny jego zanieczyszczenia, a 41% uważa, że odkurzanie negatywnie wpływa na jego jakość. Za najważniejsze czynniki powodujące zanieczyszczenie uważa się palenie tytoniu, pestycydy oraz stosowanie lakierów do włosów i dezodorantów.

Jak ludzie starają się poprawić jakość powietrza w domu?

Najczęściej podejmowanymi działaniami jest wietrzenie i odkurzanie, pomimo że 41% respondentów uważa, że to ostatnie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza w domu. Niewielu respondentów uważa, że może mieć wpływ na poprawę jakości powietrza w domu.

Jakie utrudnienia dotyczą dbałości o dobre samopoczucie?

Największe ograniczenie wiąże się z chęcią używania przez respondentów oczyszczaczy powietrza w celu zmniejszenia ilości alergenów i zanieczyszczeń.

Aby uzyskać dostęp do pełnego raportu, prosimy o kontakt pod adresem kamilla.dala@electrolux.com.


Lepsza firma

Nasza przyszłość zależy od wyborów, których dokonujemy obecnie, dlatego każdy z nas ma ważną rolę do odegrania. Nie dotyczy to wyłącznie ludzi jako jednostek. Electrolux chce poprawiać jakość życia, dlatego chcemy sprawić, aby także nasza firma była lepsza. Musimy przyjrzeć się naszej produkcji: działalności naszych fabryk, wybieranym przez nas materiałom, a także możliwościom wydłużenia żywotności produktów. Chcemy także zadbać o to, aby nasze urządzenia były właściwie używane, ponieważ sprzyja to najbardziej efektywnemu wykorzystaniu zasobów.

Cel na rok 2030: sprawienie, aby nasza firma była neutralna dla klimatu i działała w obiegu zamkniętym

Chcemy sprawić, aby nasze fabryki były w pełni neutralne dla klimatu, i ograniczyć do zera liczbę wytwarzanych przez nie odpadów. Jednocześnie będziemy rozwijać produkty zapewniające maksymalną efektywność zużycia energii i innych zasobów.

Najważniejsze działania

Aby zrealizować nasz cel, będziemy tworzyć innowacyjne produkty, edukować konsumentów, prowadzić dalsze badania i nawiązywać konstruktywne relacje z partnerami. Oto najważniejsze działania, które zamierzamy podjąć, aby stać się lepszą firmą:

  • Zorganizowanie produkcji w taki sposób, aby była neutralna dla klimatu
  • Ograniczenie do zera odpadów w fabrykach
  • Wytwarzanie produktów zgodnie z celami klimatycznymi ONZ
  • Zastosowanie modeli biznesowych i rozwiązań zapewniających optymalne wykorzystanie zasobów

„Myślę, że w przyszłości, gdy spojrzymy wstecz, ocenimy obecne czasy jako jeden z decydujących momentów. Chciałbym wracać do tych chwil z poczuciem, że to wtedy zaczęliśmy zmieniać się na lepsze”.

Jonas Samuelson

Dyrektor Generalny i Prezes Electrolux